BASIN BİLDİRİSİ
Tarih: 6.04.2011 | Okunma Sayısı: 3163

Öncelikle tüm meslektaşlarımızın Avukatlar Gününü en içten duygularımızla kutlar,meslek hayatlarında  başarılar dileriz.

Memur ve Avukat kimliğini aynı anda taşıyan, çoğu kez memur kimliğinin, Avukat kimliğinin önüne geçtiği, yöneticiler, kamuoyu ve hatta  meslektaşları tarafından, görev ve sorumlulukları, statüsü, yetki kısıtlamaları, gelir durumu ve yıllardır çözüm bekleyen sorunları hakkında anlaşılmayı ve desteklenmeyi bekleyen, Kamu Avukatlarının, sorunlarına dikkate çekmek ve çözüm üretmek üzere, Baromuz bünyesinde Kamu Avukatları Komisyonu oluşturulmuştur.

Komisyon olarak, Kamu Avukatlarının Sorunları ve Çözüm Önerileri adı altında, 08.03.2011 tarihli Çalışma Raporu hazırlanarak, rapor Baro Başkanlığı’na sunulmuş ve raporumuzun Kamu Avukatı istihdam eden tüm kurum ve kuruluşlara ve Türkiye Barolar Birliği’ne iletilmesi talep edilmiştir.

Bilindiği üzere, Kamu avukatları, görev yaptıkları, Kamu kurum ve kuruluşların her türlü hukuki ilişkilerinde danışmanlık hizmeti vermenin yanı sıra, ortaya çıkan uyuşmazlıklarda, Yargı önünde, vekil olarak bu kurum ve kuruluşları temsil eden meslek mensuplarıdır. Kamu avukatları kamuda kadrolu ve sözleşmeli olarak görev yapmaktadırlar.Kamu avukatları devletin ve kurumların işleyişinin hukuka uygunluğunu sağlayan, vekaletini yürüten, değeri milyonları bulan sayısız dosyanın hukuki sorumluluğunu taşıyan kişilerdir. Kamu avukatı, devletin adli, iktisadi, sosyal her türlü faaliyetinin olduğu yerde vardır.

Kamu kurum ve kuruluşlarının, Yargı önünde temsilinin Avukat dışında, başka bir meslek mensubunca gerçekleştirilmesi düşünülemeyeceğine göre, Kamu Avukatının devlet dediğimiz mekanizmanın vazgeçilmez bir parçası olarak kabulü gerekmektedir. Bu kabulden hareketle, kamu avukatlarının, mali ve özlük hakları ve çalışma şartlarının, yargı sistemi içinde yine birer kamu görevlisi olarak görev yapan savcı ve hakimler ile eşit veya yakın olması gerekmektedir. Bu nedenle kamu avukatlarının hak ve statüleri tespit edilirken, yargıda benzer faaliyeti icra eden hakim ve savcıların hak ve statüleri kriter alınarak değerlendirme yapılması gerekmektedir.

Kamu Avukatları, çözüm bekleyen birçok mesleki sorunları olan Avukat meslek grubunun içinde, aynı zamanda memur olmaktan kaynaklanan sorunları da beraberinde taşıyan ancak sorunlarının çözümü yolunda, çok pasif kalan meslek grubudur. Bu pasiflik, Kamu Avukatlarının baroya kayıtlı olmak zorunluluğu bulunmaması, Baro bünyesinde kurulan, komisyonlara üye olunmaması, aktif görev üstlenilmemesi, sorunların çözümünün Kamu Avukatının görevli olduğu Kamu Kurum ve Kuruluşunun Tepe Yönetiminden beklenmesi, 657 Sayılı Devlet Memurları Yasası ve ilgili diğer Yasalarda yeralan, kısıtlayıcı düzenlemelerden kaynaklanmaktadır. 

Biz, Kocaeli Barosu Kamu Avukatları Komisyonu olarak, Kamu Avukatlarının Sorunları ve Çözüm Önerilerini gündeme alarak, yıllardır çözüm bekleyen sorunlarla yaşamayı kanıksayan, Kamu Avukatlarının, görev yaptıkları kurumlar, toplum ve meslektaşları tarafından, doğru bir şekilde anlaşılmaları, sorunlarının çözümü yolunda kendileri için bir adım atmalarını sağlamak için yola çıkmış bulunuyoruz.

Kamu avukatlarının genel olarak tespitini yaptığımız sorunlarını; statü sorunları, istihdam usulü sorunu, mali ve özlük haklarına ilişkin sorunlar ile teftiş ve denetleme sorunları başlıkları altında sıralanmıştır.

STATÜ SORUNU

Kamu avukatları taşıdıkları, ağır mesleki sorumluluğa rağmen hakim ve savcıların sahip oldukları hiçbir hak ve teminata sahip değildirler. Oysa kamu avukatları, savcılar gibi kamu gücünü temsil etmekte ve kamu adına her türlü davada devletin yararını korumaktadır.

 Kamu avukatlarının amirleri genellikle hukukçu kimliği taşımayan kamu görevlileri olmaktadır. Kamu avukatı hukuki bilgi ve deneyimine göre hareket edeceği bir konuda bile idari makamlarca verilen emir ve talimatlar gereğince hareket etmek zorunda kalmaktadır.

 Bu çalışma şekliyle temsil yetkisi olan memur vasfından öteye gidememektedir ki bu da avukatlık mesleğinin temel niteliği olan Bağımsızlık niteliği ile çelişmektedir.

İSTİHDAM USULÜ SORUNU

Kamuda çalışan avukatlar, tek bir statüye tabi olmayıp, görev yaptığı kuruma göre, farklı statülerde ve farklı kanunlara tabi olarak  istihdam edilmektedir. Bu durum kamu avukatları arasında gerek “ücret” gerekse diğer “özlük hakları” yönünden ciddi farklılıklara ve eşitsizliklere sebebiyet vermektedir.

Bu sorunun giderilmesi için yasal düzenleme yapılmalı ve bu dağınıklık giderilerek kamu avukatları aynı kanun kapsamı içerisine alınmalıdır.

MALİ VE ÖZLÜK HAKLARI SORUNU

Ek Gösterge:Kamu Avukatlarının ücrete esas ek göstergesi 3000 olup makam tazminatı almamaktadır. Hakim ve Savcılarla kıyaslandığında Ek göstergelerinin minimum 6000’e yükseltilmesi, makam ve temsil tazminatı ödenmesi gerekmektedir. Halen fiilen görev yapan Kamu Avukatının ek gösterge ile uğramış olduğu bu haksızlık, Emeklilik döneminde de Avukatın peşini bırakmamaktadır. 1. dereceden emekliye ayrılmış bir kamu avukatı, günümüz itibariyle 1.100,00 TL emekli maaşı almaktadır. Bu miktar ise en düşük emekli maaşından 80,00 TL fazla bir maaştır. Bu açık haksızlığa bir an önce son verilmesi gerekir.
 
Vekalet Ücretinde Limit Sorunu:
Vekalet ücreti kamu avukatlarının kanayan yarasıdır. Bir çok meslekte döner
sermayeden alınan paylar maaşları geçerken, kamu avukatlarının karşı taraftan tahsil ettikleri ve ilgili kurum ve kuruluşlara hiçbir yük getirmeyen vekalet ücretine limit konulmasının ve bu limitin komik derecede düşük tutulmasının izahı bulunmamaktadır. Yılda 200-300 bin lirayı bulan vekalet ücreti tahsil eden Kamu Avukatına bu miktardan yılda 6 bin lira ödenmektedir. Vekalet Ücreti limitinin kaldırılmalı veya 657 sayılı kanunun 146.maddesindeki katsayının en az  50.000’e yükseltilmelidir.
 
Derece Yükselmesi:
657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun 36.maddesindeki düzenlemeye göre
bir çok meslek mensubu göreve başlarken ek dereceler alırken kamu avukatları ek derece alamamaktadır. Bu durum kamu avukatları aleyhine ciddi anlamda haksızlık ve eşitsizliğe sebep olmaktadır. Yine savcılar iki yılda bir derece alırken, kamu avukatları klasik memurlar gibi üç yılda bir derece almaktadır. Diğer kamu hukukçuları gibi (savcılar) iki yılda bir derece verilmelidir.

TEFTİŞ VE DENETLEME SORUNU

Kamu avukatları, statü olarak klasik devlet memuru statüsünde değerlendirildiği için, teftiş ve denetleme yönünden de aynen diğer devlet memurları gibidirler. Bir hakimi veya savcıyı, hakimlik mesleğinden gelen adalet müfettişlerinden başkası denetleyemezken bir avukatı, hukukçu dahi olmayan kişiler denetleyebilmekte;bu durum avukatlar üzerinde baskı oluşturmaktadır. Bunun nedeni, kamu avukatlarının bağlı bulunduğu bir üst örgütlenme biçiminin olmayışıdır. Çözüm, HSYK gibi, avukatların da bağımsız veya en azından Adalet Bakanlığı bünyesinde kurulacak olan bir kurul tarafından denetlenmesi gerekir.  

Sonuç olarak, Kamu avukatlarının yukarıda belirtilen sorunları dışında, çalıştığı kuruma göre değişen daha öznel sorunları da mevcut olup, bu sorunlar gün geçtikçe katlayarak artmaktadır. Bu sorunların çözümünün yürütme ve yargı organlarının  tasarrufunda olduğu ve kanun değişiklikleriyle gerçekleşebileceği açıktır. Bu sorunların tespit edilip ilgili yasama ve yürütme organlarına iletilmesi noktasında Barolara büyük görevler düşmektedir. Sorunların bu kadar ağırlaşmasının en önemli nedeni sorunlar üzerinde yıllardır bir çalışma yapılmaması ve kamu avukatlarının kendilerini ifade edip haklarını arama konusunda oldukça sessiz kalmalarıdır.

 Bu nedenle, biz kamu avukatları komisyonu olarak, Yasama ve Yürütme Organlarına sesimizi duyurmak, sorunların bir an önce çözüme kavuşturulması, gerekli yasal düzenlemelerin yapılması için gerekli tüm çalışmaları yapacağız.Bu çalışmalarımız sırasında, tüm kamuoyunun yanımızda olmasını dileriz. 06.04.2011

                                                                                         KOCAELİ BAROSU

                                                                            KAMU AVUKATLARI KOMİSYONU

 

 

 

                                                                 

ETKİNLİK TAKVİMİ

6.12.2025
Av. Kadir Caner KARAKADILAR
BARO BAŞKANI

© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.